Α. Για το Γυμνάσιο (Νόμος 4823/2021ΦΕΚ 136/ 3.10.21, άρθρο 86.1)
1. Για την αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων συνεκτιμώνται τα παρακάτω κριτήρια:
α) η συνολική συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία (τα ερωτήματα που θέτει, οι απαντήσεις που δίνει, η συμβολή του στη μελέτη ενός θέματος μέσα στην τάξη, η συνεργασία του με συμμαθητές, η επιμέλεια στην εκτέλεση των εργασιών που του ανατίθενται), από την οποία ο εκπαιδευτικός σχηματίζει εικόνα για τις γνώσεις, την κατανόηση εννοιών και φαινομένων, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κ.λπ.,
β) οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά,
γ) οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, και οι διαθεματικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές,
δ) οι τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή ανάθεση και υποβολή/παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης),
ε) οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).
2. Όσον αφορά τις ωριαίες γραπτές δοκιμασίες αυτές είναι: α) προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ή β) μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα.
Σχετικά με τις Γραπτές Δοκιμασίες κατά τη διάρκεια των τετραμήνων στο Γυμνάσιο, παραθέτω το παρακάτω πίνακα.
| Τετραμηνιαίες Δοκιμασίες Αξιολόγησης μπορεί να είναι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες ή -ανάθεση και υποβολή/παρουσίαση ατομικής ή ομαδικής συνθετικής ή διαθεματικής δημιουργικής εργασίας ή -αξιοποίηση των χαρακτηριστικών και των σταδίων εφαρμογής του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης). | Ολιγόλεπτες Γραπτές Δοκιμασίες (Τεστ) | 
| Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες είναι: α) προειδοποιημένες, αν έπονται μιας ανακεφαλαίωσης ή β) μη προειδοποιημένες, αν καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα. -υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης για τα μαθήματα Α΄ και Β΄ Ομάδας. Οι διδάσκοντες δύνανται να επιλέξουν στο πρώτο και στο δεύτερο τετράμηνο τον τρόπο διεξαγωγής της αξιολόγησης αυτής μεταξύ των εναλλακτικών. | Οι Ολιγόλεπτες Γραπτές Δοκιμασίες πραγματοποιούνται «- με ή χωρίς προειδοποίηση των μαθητών, με τη μορφή σύντομων, ποικίλων και κατάλληλων γραπτών ερωτήσεων…» -Ο αριθμός και η συχνότητα των ολιγόλεπτων δοκιμασιών που πραγματοποιούνται σε κάθε τετράμηνο επαφίενται στην κρίση του διδάσκοντος.». | 
Επισημάνσεις-Συστάσεις-Προτάσεις (ισχύουν, για Γ/σιο, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ)
1. «Κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος δεν επιτρέπεται να διεξάγονται περισσότερες από μία (1) τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης για το ίδιο Τμήμα και κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος δεν επιτρέπεται να διεξάγονται περισσότερες από τρεις (3) αντίστοιχες δοκιμασίες».
2. Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών μας δεν πρέπει να είναι μόνο μία τυπική διαδικασία αριθμητικής μέτρησης-αποτίμησης της επίδοσής τους στο μάθημα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρέπει να έχει κυρίως παιδαγωγική διάσταση και να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μαθησιακής διαδικασίας. Για το λόγο αυτό, πρέπει να στηρίζουμε την αξιολόγησή μας στη συνεκτίμηση ποικίλων, ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο, κριτηρίων για τα οποία έχουν λάβει γνώση οι μαθητές/τριες μας και οι γονείς-κηδεμόνες.
3. Η αξιολόγηση, ως παιδαγωγική διαδικασία, ολοκληρώνεται, όταν έχουμε προσφέρει αιτιολογημένη-τεκμηριωμένη ανατροφοδότηση στους μαθητές/τριες μας και έχουμε προτείνει τρόπους-στρατηγικές βελτίωσης της μαθησιακής συμπεριφοράς και επίδοσης, με σκοπό να αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες αυτοαξιολόγησης.
4. Η γραπτή ωριαία δοκιμασία του τετραμήνου αποτελεί μόνο ένα από τα διάφορα κριτήρια αξιολόγησης που πρέπει να συνεκτιμήσουμε. Σε περίπτωση που επιλέξουμε την προειδοποιημένη ανακεφαλαιωτική ωριαία γραπτή δοκιμασία τετραμήνου, η ανακεφαλαιωτική προς εξέταση ύλη να μην καλύπτει μεγάλη έκταση προηγούμενων ενοτήτων/κεφαλαίων, γιατί λαμβάνουμε υπόψη ότι οι μαθητές/τριες μας πρέπει να ανταποκριθούν στις ανάγκες ενός ωρολογίου προγράμματος, που περιλαμβάνει όχι μόνο το δικό μας μάθημα-γνωστικό αντικείμενο, αλλά και ποικίλα άλλα μαθήματα-γνωστικά αντικείμενα. Επίσης, επισημαίνω ότι η ωριαία γραπτή δοκιμασία πρέπει να περιλαμβάνει διαφόρων τύπων (κλειστού-ανοιχτού) ερωτήσεις και διαφορετικών επιπέδων δυσκολίας. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε λάβει υπόψη, για τη μορφή και το περιεχόμενο των ερωτημάτων-θεμάτων της ωριαίας γραπτής δοκιμασίας μία αντικειμενική πραγματικότητα: ότι οι μαθητές/τριες διαθέτουν περιορισμένο χρόνο, πολύ λιγότερο σε σχέση με το χρόνο της τελικής γραπτής απολυτήριας ή προαγωγικής εξέτασης, για να απαντήσουν στα ερωτήμα
 
 
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου